Самоаналіз уроку —
це умовне розкладання проведеного уроку на його складові з глибоким
проникненням в їх сутність, задачі з метою оцінити кінцевий результат
своєї діяльності шляхом порівняння запланованого з здійсненими з
урахуванням успіхів та руху учнів.
ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО АНАЛІЗУ УРОКУ ВЧИТЕЛЕМ
Основні вимоги до самоаналізу: місце
уроку, що розбирається, у системі уроків з досліджуваної темі,
обґрунтування освітньої й виховної цілей уроку й виконання наміченого
плану уроку, характеристика класу й мотивація відбору навчального
матеріалу для даного уроку, психологічна й педагогічна оцінка системи
навчальних завдань і вправ, виконаних учнями на уроці, оцінка розвитку
самостійного мислення учнів на уроці. Мотивація вибору методів уроку,
оцінка відповідності даних методів цілям і змісту уроку, виконанню
поставлених завдань, задоволеність або незадоволеність учителем уроком
(його окремими частинами); заходи, намічені вчителем щодо усунення
недоліків, оцінка й обґрунтування досягнутих на уроці результатів.
Самооцінка як одна з умов творчої праці вчителя.
СКЛАДОВІ САМОАНАЛІЗУ УРОКУ
- Оцінка загальної структури уроку. До якого типу уроку може бути віднесений даний урок? Яке місце уроку в темі, розділі курсі? Чи чітко виділені елементи уроку даного типу і чи правильно визначена дозування часу, що відводиться на кожну частину уроку?
- Реалізація основної дидактичної мети уроку. Чи всі вимоги програми по даній темі (питання) отримали відображення в уроці? Наскільки активні були учні при ознайомленні з новим матеріалом (сприйняття, розуміння, пробудження пізнавального інтересу)? Чи вірно продумана методика вирішення окремих ‘блоків’ нового матеріалу? Як і що слід змінити у вивченні нового матеріалу і чому? Чи мала місце організація первинного, супутнього закріплення (в процесі ознайомлення з новим, на спеціально виділеному етапі уроку)? Як здійснювалася перевірка якості знань, умінь і навичок учнів (яким було охоплення учнів, принцип виклику і т.п.)?
- Здійснення розвитку учнів у процесі навчання. Чи мало місце залучення учнів в основні розумові операції (аналіз, синтез, узагальнення, класифікація, систематизація)? Чи здійснювалися внутрипредметные і межпредметные зв’язку? Чи були використані кошти розвитку творчого мислення? Повідомлялася чи на уроці будь-яка інформація для загального розвитку? Чи мало місце естетичний розвиток учнів?
- Виховання в процесі уроку. Чи були повністю використані виховні можливості змісту навчального матеріалу? Яка робота велася з формування світогляду? Як була забезпечена на уроці зв’язок навчання з життям? Чи були використані виховні можливості оцінки знань? Як було виховний вплив особистості самого вчителя?
- Дотримання основних принципів дидактики. Чи Правильно була організована діяльність вчителя і діяльність учнів з позиції реалізації принципів навчання?
- Вибір методів навчання. Чи дотримувалися загальні вимоги до вибору методів навчання (в залежності від загальної цільової спрямованості, дидактичній цілі, специфіки навчального матеріалу, предмета, віку та індивідуальних особливостей учнів і т.п.)?
- Робота вчителя на уроці. Які види діяльності вчителя мали місце на уроці і в якому співвідношенні (мовна діяльність, слухання, записування, допомога учням і ін.)? Чи вдалося досягти повний контакт з класом?
- Робота учнів на уроці. Якою була активність учнів на різних етапах уроку? Якими були види діяльності учнів на уроці? Чи зверталася увага на культуру праці? Яка дисципліна була на уроці і чому?
- Гігієнічні умови уроку. Достатня освітленість класної кімнати: Чи розсаджені учні з урахуванням їх здоров’я, зросту, успішності? Чи вдало складено розклад?
- Деякі соціальні завдання. Завдання, пов’язані з рішенням педради, циклової комісії або продиктовані дослідженням школи.
ПАМ’ЯТКА-АЛГОРИТМ ДЛЯ САМОАНАЛІЗУ УРОКУ
- Який був задум уроку й чому?
- Яке місце уроку в темі, розділі, курсі? Як він пов’язаний із попередніми, на що в них опирається? Як він працює на наступні уроки, теми, розділи? Як були враховані особливості уроку, його специфіка? Як був визначений тип уроку й чому?
- Які особливості учнів були враховані при підготовці до уроку й чому?
- Які завдання ставилися на уроці й вирішувалися й чому?
- Чому була вибрана саме така структура уроку?
- Обґрунтування ходу уроку, діяльність учителя й учнів. Чому був зроблений акцент саме на даному змісті, обраний саме такий зміст методів, засобів і форм навчання? Як здійснювався диференційований підхід до учнів на уроці? Як здійснювалося управління навчальною діяльністю школярів (стимулювання, організація, контроль, оцінка, робота над помилками й чому)?
- Які умови були створені для проведення уроку {навчально-матеріальні, психологічні, гігієнічні, естетичні). Як здійснювалася економія часу?
- Чи були відхилення від цього плану в ході уроку, якщо так, то чому?
- Чи вдалося вирішити на необхідному рівні поставлені завдання й уникнути при цьому перевантаження учнів?
- Самооцінка уроку.
- Які причини невдач і недоліків проведеного уроку?
- Які висновки з результатів уроку необхідно зробити на майбутнє?
Самоаналіз – це вже початок підготовки вчителя до наступного уроку.
Немає коментарів:
Дописати коментар